Minden cégvezető most már tisztában van azzal, hogy dolgozói munkaidejét hivatalosan is vezetnie kell. A kisebb cégeknél néhány évvel ezelőtt még a vállalkozó saját jegyzetelése alapján történt a bérszámfejtés, a munkaidő nyilvántartás legtöbbször elmaradt. A rendszeresen ismétlődő munkaügyi ellenőrzések kényszerítették ki a munkaidő nyilvántartás szabályos vezetését.
Munkaidő nyilvántartás vagy jelenléti ív
A Munka Törvénykönyve 134. §-a rendelkezik arról, hogy nyilvántartást kell vezetni többek között a rendes és a rendkívüli munkaidő, a készenlét és a szabadság idejéről. A Munka Törvénykönyve nem határozza meg sem a nyilvántartás nevét, sem a nyilvántartás formáját. A Munka Törvénykönyve azt azonban meghatározza, hogy a nyilvántartásból naprakészen megállapíthatónak kell lenni a teljesített rendes és rendkívüli munkaidő, valamint a készenlét kezdő és befejező időpontjának. Magyarországon a „Jelenléti ív” megnevezés régóta használatos, ezért is terjedt el széles körben. Az elnevezéstől függetlenül bármely nyilvántartás betöltheti a munkaidő nyilvántartás szerepét. Kötelező azonban, hogy a rögzített adatok alapján a fent említett jogszabályi kötelezettséget teljesítse. Ez vonatkozik az általánosan használatos jelenléti ívre is.
Egyszerűen vezethető munkaidő nyilvántartás (jelenléti ív) itt letölthető.
Munkaidő nyilvántartás illetve jelenléti ív vezetése
A fenti fejezetben már leírtuk, milyen követelményeket kell munkaidő nyilvántartásnak teljesíteni. Nyomatékosan felhívjuk a figyelmet arra, hogy a munkaidő nyilvántartás illetve a jelenléti ív nem csak kötelezően kitöltendő nyilvántartásként funkcionál, hanem a bérszámfejtés alapja is egyben.
A lehetőségekhez mérten célszerű a nyilvántartás vezetésénél úgy eljárni, hogy maguk a dolgozók jegyezzék be a munkaidő kezdetét és a munkaidő végét. A bejegyzésen túl, aláírásukkal is hitelesítsék azt. Ezzel sok későbbi esetlegesen felmerülő vitás kérdés előzhető meg.
A munkaidő nyilvántartás vezetése minden esetben a helyi sajátosságok függvénye, tehát alakítsuk ki úgy a rendszerünket, hogy az adott körülményeknek legjobban megfeleljen. Néhány napos vagy néhány hetes külső munka esetén használjunk az adott hétre érvényesített munkaidő nyilvántartás (jelenléti ív) nyomtatványt. Ez az időszakos munka után a bérszámfejtés részére leadásra kerülhet. Ne feledkezzünk meg arról, hogy minden nyomtatványt a munkavezetőnek le kell igazolnia aláírásával, legalább havonta egyszer. A rövidebb időszakra szóló nyilvántartást természetesen legalább az időszak befejezésekor le kell igazolni.
Lehetőség szerint el kell kerülni az utólagos kitöltés módszerét, hiszen a munkaidő nyilvántartás (jelenléti ív) utólagos kitöltése esetén megsértjük a jogszabályi előírást. A törvény szerint a nyilvántartásból naprakészen megállapítható legyen a teljesített rendes és rendkívüli munkaidő, valamint a készenlét kezdő és befejező időpontja is.
Az alábbi cikkek is érdekelhetik:
ÁFA bevallás 2020 – M lapok kitöltése
Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény 2020. július 1-től megváltozott. A változás egyik lényeges eleme az M lapok kitöltésére vonatkozik. Megszűnt a 100 ezer forintos értékhatár, amely a visszaigényelhető áfára és a bevallás M lapjainak kitöltésére vonatkozott. A befogadott számlákról (szállító számlák) és a számlával egy tekintet alá eső okiratokról az ÁFA
Nyugdíj 2020 – Nyugdíjemelés 2020. január 1-től
A kormány 2020. január 1-től 2,8 százalékkal emeli a nyugdíjakat és a nyugdíjakkal összefüggő ellátásokat. Ez a Magyar Közlöny 200/2019. számában látott napvilágot, mégpedig a 300/2019. (XII. 11.) Korm. rendelet formájában. A fenti kormányrendelet arról is rendelkezik, hogy a saját jogú nyugellátás és az özvegyi nyugdíj, baleseti özvegyi nyugdíj 2020. január 1-től havi 96.835 Ft
Az egyéni vállalkozás szüneteltetése
Az egyéni vállalkozó esetében előfordulhat olyan időszak, amikor nem tudja vagy nem akarja vállalkozási tevékenységét végezni. Ebben az esetben nem kell a vállalkozást megszüntetni, elég csak a vállalkozói tevékenység szüneteltetése.
Hogyan kell szüneteltetés esetén eljárni?
Kinek kell a szüneteltetést bejelenteni?
Könyvelés – Bankszámla kontírozás gyorsan, egyszerűen
A könyvelési munka egyik időigényes fázisa a bankszámla kivonatok kontírozása és könyvelése. A hagyományos, papír alapú bankszámla kivonatok könyvelése jellemzően a kivonatra történő kontírozási számok feljegyzésével kezdődik, majd a tételek rögzítése következik. Nagyobb forgalom esetén ez sok időt vesz igénybe, sőt előfordul néha a kontírozási számok téves feljegyzése is. Nagyobb bankkártyás forgalom esetén indokolt lehet egyes tételek összevont kezelése, de az összevonás célszerű például az egyes tételekre vonatkozó, külön feltüntetett bankköltségek esetén is.
Munkáltató tájékoztatási kötelezettsége
Minden munkáltató tudja már, hogy a munkavállalók csak az írásban megkötött munkaszerződést követően léphetnek a vállalkozásnál munkába. Azt viszont kevesen tudják, hogy a munkáltatónak a munkaszerződésen túl írásbeli tájékoztatási kötelezettsége is van a munkavállalók felé.
Ingatlan bérbeadás 2019
Egyre jobban terjed a befektetési céllal vásárolt lakóingatlanok bérbeadással történő hasznosítása. Az ingatlan bérbeadás leggyakoribb módjai: a tartós időre történő bérbeadással történő hasznosítás (lakásbérlet, albérlet), vagy a turisztikai célból történő szálláshely-szolgáltatás (fizető-vendéglátás). A lakóingatlan bérbeadása általában magánszemélyek jövedelemszerző tevékenysége, ezért ebben a cikkben a magánszemélyek ingatlan bérbeadásának szabályait ismertetjük.